Sposoby na kaca

SPOSOBY NA KACA – PRZECZYTAJ I ZAPAMIĘTAJ!

Autor : Dietetyk Aleksandra Łuczak
31 grudnia 2016

Intensywne przygotowania do Sylwestra zaczynają się tuż po Świętach BN. Oczyszczamy nasze organizmy, aby ładnie wyglądać w kreacji, zamawiamy wizyty u fryzjera, kosmetyczki i robimy wszystko, by wyglądać oraz czuć się w tę noc wyjątkowo. W myśl zasady: „Jaki Sylwester, taki cały rok” – musi być idealnie. Niestety, noworoczny poranek może odebrać entuzjazm towarzyszący przedsylwestrowej gorączce. „Kac – morderca – nie ma serca” i nie odpuszcza tak łatwo. Poniżej sposoby na  kaca – przeczytaj i zapamiętaj.

SPOSOBY NA KACA – 1. KUP WODĘ. A NAJLEPIEJ CAŁĄ ZGRZEWKĘ…

Wielu z nas ma świadomość, że alkohol odwadnia. Nie bez powodu, zaleca się wypijać znaczne ilości wody w trakcie spożywania napojów wysokoprocentowych. Gorączka sylwestrowej nocy, sprawia jednak, że tego nie robimy. Budzimy się kolejnego dnia z ogromnym uczuciem pragnienia. Miej przy łóżku wodę mineralną, najlepiej wysokozmineralizowaną. Pozwoli ona nie tylko uzupełnić ujemny bilans wodny, ale i dostarczy minerałów, które przyspieszą metabolizm alkoholu. Nie zapominaj, że zwykłe uczucie pragnienia, to odwodnienie rzędu ok. 3%. W przypadku kaca, wskaźnik ten jest znacznie wyższy. Odwodnienie, to zwolnione parametry myślenia, koncentracji, a także pracy nerek, przyspieszona akcja serca czy gorączka. Pomocne mogą okazać się specjalistyczne produkty nawadniające dla sportowców, które poza wodą i elektrolitami, zawierają także witaminy i glukozę (patrz. Prawidłowe nawodnienie sportowca).

SPOSOBY NA KACA – 2. KISZONKI I KEFIR, TO WCALE NIE GŁUPI POMYSŁ…

Sok z kiszonej kapusty czy kefir może okazać się tego dnia twoim sprzymierzeńcem. Bakterie probiotyczne zawarte we wspomnianych produktach odbudowują zaburzoną homeostazę układu pokarmowego. Kiszonki, to również źródło witamin z grupy B, a także C, A, E, K oraz minerałów takich jak magnez, wapń, fosfor czy potas. Podobnie rzecz ma się z kefirem. Należy również zaznaczyć, że produkty te skutecznie gaszą pragnienie. Spożywanie ich nie zwalnia Cię jednak z picia wody.

SPOSOBY NA KACA  – 3. ZUPA OBOWIĄZKOWYM ELEMENTEM OBIADU

Kolejną kwestią są zupy. Kapuśniak, żurek lub ogórkowa, to źródło wielu wartości odżywczych. Poza cennymi witaminami i minerałami, dostarczają także makroskładników, które uruchomią procesy trawienne, a także dodadzą Ci siły. Zadbaj oto, aby któraś z tych kwaśnych zup pojawiła się w Nowy Rok na twoim stole. Dobrym rozwiązaniem są także zupy – kremy. Ze względu na swoją konsystencję, są lepiej tolerowane przez żołądek niż tradycyjne drugie dania.

SPOSOBY NA KACA  – 4. ZJEDZ PORZĄDNY POSIŁEK PRZED WYJŚCIEM

Zazwyczaj Sylwester, to dzień, kiedy organizujemy całe przedsięwzięcie. Odbywamy wizyty w salonie urody, gotujemy, robimy zakupy, przygotowujemy wszystko do przyjścia gości. Wśród tych wielu emocji i adrenaliny, która nami kieruje, zapominamy o jedzeniu. To podstawowy błąd, jaki popełniają osoby zmagające się kolejnego dnia z kacem. Pusty żołądek, szybciej wchłania alkohol. I mimo, iż alkohol nie poddawany jest trawieniu, a automatycznie przenika do krwiobiegu, to jakakolwiek zawartość żołądka sprawia, że substancja ma utrudniony dostęp do krwi. Bardzo uproszczone, ale myślę, że sens zrozumiały. Obowiązkowo należy zjeść posiłek najlepiej wysokobiałkowy i wysokotłuszczowy.

SPOSOBY NA KACA  – 5. ZAOPATRZ SIĘ W WITAMINKI

To nie żart. Suplementy witaminowo – mineralne może jakoś pomogą. Piszę „może”, ponieważ niejednokrotnie wspominałam, że nie ma jednoznacznych badań, potwierdzających przyswajalność syntetycznych związków z takich preparatów. Biodostępność zależy od stanu zdrowia, mikroflory jelit czy jakości produktu. Mimo to, dobrej jakości witamina C przyspieszając metabolizm, jest w stanie spowodować, że wszelkie produkty przemiany materii, a także toksyny powstałe w wyniku rozkładu alkoholu we krwi, zostaną szybciej usunięte. Pomóc mogą także preparaty zawierające w składzie wysokie stężenie magnezu czy potasu. Ostatecznie polecam zaopatrzenie się w elektrolity, które najczęściej spożywamy podczas biegunek i wymiotów.

Dobrym rozwiązaniem są również świeżo wyciskane soki, koktajle lub smoothie. Obawiam się, że nie będziesz mieć na to siły i ochoty, ale dostarczenie skoncentrowanej dawki witamin i minerałów może Ci naprawdę pomóc.

Zła wiadomość. Więcej nie pomogę. Rozdrażnienie, bóle głowy, a także lęki musisz przeczekać. Powyższe porady są w stanie jedynie zniwelować dyskomfort towarzyszący kacowi. Swoje musisz wycierpieć. Pamiętaj, aby nie mieszać alkoholi. Łączenie je z napojami gazowanymi, także nie jest dobrym pomysłem. Kolejno zmuś się rano do wstania, wywietrzenia pomieszczenia i wzięcia prysznica. Przysłużysz się tym nie tylko swojemu organizmowi, ale i otoczeniu.:) Udanej zabawy!

Aleksandra Łuczak – dietetyk

Podobało się? Podziel się ze znajomymi.