• Dieta
  • Przepisy
  • Suplementy
  • Trening
  • Ranking przypraw

    Ranking przypraw wspomagających odchudzanie

    Autor : waldekpieniak
    20 czerwca 2018

    W dzisiejszym wpisie przygotowaliśmy dla Was ranking przypraw, które najlepiej wspomagają odchudzanie. Przyprawy są istotnym elementem diety jednak ciężko je zdefiniować biorąc pod uwagę ich różnorodność i budowę chemiczną. Są to składniki, które znalazły zastosowanie w technologii potraw jako polepszacze smaku, aromatu lub barwy potrawy. Większość przypraw działa dwukierunkowo i wykazuje działanie lecznicze. 

    Najzdrowsze przyprawy

    Część z nich pomaga przyśpieszyć metabolizm. Przyprawianie dań jest korzystne również z uwagi na szereg innych właściwości zdrowotnych ziół i przypraw. Wiele z nich zawiera antyoksydanty, które chronią organizm przed chorobami takimi jak m.in. choroby serca, cukrzyca, nowotwory, reumatoidalne zapalenie stawów oraz opóźniają starzenie się organizmu.

    Podejmując się redukcji masy ciała warto wiedzieć, które przyprawy uwzględnić w swojej diecie. Niektóre z nich posiadają substancje czynne, które pomagają walczyć ze zbędnymi kilogramami. Które z przypraw są najbardziej wartościowe? Po które najlepiej sięgać? Jak wypadła klasyfikacja przypraw pomagających w odchudzaniu?

    SPIS TREŚCI:

    1. Ranking przypraw
    2. Przykładowe przepisy
    3. Podsumowanie

    Ranking przypraw

    15)  Szałwia

    W rankingu uwzględniona została przyprawa pochodząca z krajów śródziemnomorskich. Sama nazwa przyprawy (safoare) wiążę się z uzdrawianiem.

    Zazwyczaj stosowana przy problemach trawiennych, wzdęciach i uporczywych odbijaniu. Łagodzi oddawanie gazów. Dodatkowo szałwia wykazuje działanie przeciwzapalne i bakteriobójcze.

    Jednak, aby zapobiec skutkom ubocznym, z ilością szałwii nie wolno przesadzić. Długotrwałe wykorzystywanie olejków eterycznych szałwii może negatywnie wpływać na funkcjonowanie układu nerwowego.

    Stosowanie tej przyprawy niesie ze sobą korzyści jednak niekontrolowane spożywanie może przynieść niepożądane skutki!

    14) Koper włoski

    Wśród roślin podkręcających nasz metabolizm znajduje się koper włoski. Jest to roślina rosnąca dziko we Włoszech. W Polsce znajdziemy ją na polach uprawnych. Koper włoski posiada właściwości lecznicze.

    Okazuje się pomocny w przypadku niestrawności jelitowych. Reguluje procesy trawienne oraz redukuje liczbę gazów. Koper włoski przynosi ulgę w dolegliwościach żołądkowych.

    13) Gałka muszkatołowa

    W naszym rankingu znalazła się przyprawa pochodząca z Indonezji, uzyskiwana z owalnych nasion tropikalnego muszkatołowca korzennego. Zawiera olejki eteryczne, których substancje czynne działają przeciwbakteryjnie i oczyszczająco.

    Gałka muszkatołowa pomaga w zaburzeniach snu, a sen warunkuje prawidłowe funkcjonowanie układu endokrynnego (hormonalnego). Hormony regulują pracę wszystkich układów i warunkują proces utraty masy ciała. Dodatkowo przyprawa ta wspomaga trawienie, funkcjonowanie wątroby i jelit.

    12) Kminek

    Kolejną przyprawą jest kminek, który rośnie na polach i pastwiskach, jednak zasadzić go można również w ogrodzie. W Polsce najczęściej spotykaną odmiana kminku jest kminek kończewicki. Zazwyczaj kminek stosowany jest do wzmocnienia smaku potraw mięsnych i serków.  Nadaje on intensywny aromat.

    Kminek wpływa na metabolizm i procesy przemiany materii w organizmie. Wpływa na enzymy żołądkowe, zwiększając ich aktywność. Przyprawa ta wykazuje działanie moczopędne co przekłada się na regulację ciśnienia krwi.

    Ma właściwości bakteriobójcze i przeciwzapalne. Ciężkostrawne potrawy są lepiej trawione w obecności kminku. Kminek często stosowany jest na zaparcia, wzdęcia i ból brzucha. Ze względu na wielokierunkowe działanie przyprawy warto uwzględnić kminek w swojej diecie.

    11) Papryka

    Ranking przypraw - papryka

    Pochodząca z Ameryki Środkowej i Południowej roślina, stosowana często jako przyprawa. W odmianie chilli znajduje się spora ilość kapsaicyny, która nadaje pikantny smak potrawom. Po spożyciu kapsaicyny, temperatura ciała wzrasta co wpływa na metabolizm spoczynkowy i  wydalanie energii w postaci ciepła.

    Kapsaicyna powoduje także przyśpieszenie procesów spalania cukrów.  Dodatkowo chilli zmniejsza apetyt i zwiększa uczucie sytości po posiłku. Jednak nie zaleca się częstego stosowania przypraw zawierających kapsaicynę, ponieważ przy wysokich dawkach tej substancji, organizm może uodpornić się na jej działanie. Dlatego też chilli nie uplasowało się w czołówce przypraw naszego rankingu.

    10) Pieprz Cayenne

    Podobne działanie do papryki wykazuje pieprz Cayenne, ponieważ jest to odmiana chilli. Ostra przyprawa o pomarańczowo-czerwonym kolorze swoje właściwości zdrowotne zawdzięcza również zawartości wspomnianej wcześniej kapsaicyny.

    Największe ilości tej substancji czynnej znajduje się w nasionach, dlatego do uzyskania przyprawy mieli się całą paprykę razem z nasionami. Pieprz Cayenne podkręca metabolizm i rozgrzewa organizm. Sporadyczne stosowanie tej przyprawy hamuje apetyt.

    9) Tymianek

    Niedoceniana przyprawa śródziemnomorska o działaniu silnie bakteriobójczym zajęła dziewiąte miejsce. W układzie pokarmowym tymianek jest wrogiem drobnoustrojów i pasożytów, przez co reguluje jego prawidłową pracę.

    Tymianek wspomaga proces trawienia bardzo tłustych przypraw, dlatego często dodawany jest do potraw mięsnych. Ta śródziemnomorska przyprawa zmniejsza uczucie „pełności” po posiłku, redukuje liczbę wzdęć i gazów.

    8) Majeranek

    Na miejscu ósmym uplasował się majeranek, najczęściej stosowany do potraw mięsnych i warzywnych. Majeranek ma silne właściwości wzmacniające, oraz przeciwdziała występowaniu wielu chorób.

    Majeranek znalazł zastosowanie w schorzeniach układu oddechowego.  Wspomaga także działanie układu pokarmowego. Podobnie jak imbir wykazuje działanie przeciwwymiotne, łagodzi mdłości i reguluje apetyt.

    Ponadto, pobudza wydzielanie soku żołądkowego i reguluje perystaltykę jelit, a tym samym przyśpiesza metabolizm. Majeranek warto dodawać do ciężkostrawnych potraw, ponieważ ułatwi to ich strawność!

    7) Mięta pieprzowa

    W naszym rankingu nie mogło zabraknąć mięty pieprzowej. Jest to przyprawa stosowana często w celu poprawienia smaku i aromatu mięsa. Niezwykle orzeźwiająca mięta stanowi częsty element napojów.

    W Polsce możemy wyróżnić 8 gatunków tej przyprawy. Mięta pieprzowa ułatwia trawienie pokarmów co wpływa na szybsze przyswojenie składników odżywczych pożywienia. Redukuje wzdęcia i gazy.

    Wspomaga pracę pęcherzyka żółciowego.  Działa łagodząco na dolegliwości ze strony układu nerwowego. Mięta pieprzowa bywa pomocna przy problemach ze snem, którego zaburzenia wpływają negatywnie na proces utraty masy ciała. W upalne dni warto dodać liście mięty do napojów i koktajli. Orzeźwiający smak i właściwości zdrowotne w jednym!

    6) Kurkuma

    Przyprawa wywodząca się z kuchni indyjskiej uplasowała się na pozycji numer sześć. Kurkuma posiada intensywną, żółtą barwę, nie posiada natomiast wyrazistego zapachu oraz smaku. Zawiera substancję czynną- kurkuminę.

    Kurkumina jest silnym przeciwutleniaczem dzięki czemu bierze udział w prewencji wielu chorób. Działa przeciwko chorobom nowotworowych i neurodegeneracyjnym.

    Wykazuje działanie przeciwzapalne, przeciwbakteryjne i odchudzające. Substancja czynna kurkumy oddziałuje na geny, które odpowiadają za odkładanie się tkanki tłuszczowej.

    Kurkumina zmniejsza ich ekspresję. Dodatkowo przyprawa ta wspiera pracę wątroby poprzez regulację wytwarzania żółci oraz jej wydzielania z  pęcherzyka żółciowego, przyśpieszając tym samym proces trawienia pokarmu.

    Jednak biodostępność substancji czynnej kurkumy jest mała. Dlatego zaleca się łączenie kurkumy z innymi przyprawami, np. z pieprzem, który zawiera piperynę zwiększającą biodostępność kurkuminy.

    5) Bazylia

    Na miejscu piątym- przyprawa kojarzona głównie z krajami basenu śródziemnomorskiego. Nadaje potrawom specyficzny aromat i smak. Często stanowi też element dekoracji podawanych dań.

    Za właściwości lecznicze bazylii odpowiadają olejki eteryczne zawarte w jej liściach. Eugenol wykazuje działanie przeciwzapalne. Garbniki działają ściągająco i przeciwdziałają biegunkom. Flawonoidy wpływają pozytywnie na tętnice i cały układ sercowo- naczyniowy. Bazylia usprawnia funkcjonowanie układu pokarmowego.

    Wspomaga procesy trawienne i przyswajanie składników odżywczych dostarczanych wraz z pokarmem. Przyprawa roślinna pobudza wydzielanie soku żołądkowego i przyśpiesza przemianę materii. Bazylia jest także „lekiem na stres”.

    Działa przeciwdepresyjnie i pomaga zwalczyć bezsenność. Stres i zaburzenia snu to często pojawiający się wrogowie redukcji masy ciała. Warto więc uwzględnić bazylię w codziennej diecie.

    4) Czarny pieprz

    Tuż za podium znalazła się przyprawa wykorzystywana praktycznie do wszystkich dań wytrawnych. Pieprz czarny posiada substancję czynną – piperynę. Posiada ona właściwości zarówno lecznicze jak i odchudzające.

    Substancja ta redukuje tkankę tłuszczową oraz wspomaga funkcjonowanie układu odpornościowego. Piperyna oddziałuje na geny odpowiedzialne za tworzenie nowych komórek tłuszczowych.

    Substancja czynna zawarta w czarnym pieprzu podnosi wydolność fizyczną organizmu. Dodatkowo pieprz czarny zawiera fenole, które mają właściwości przeciwutleniające.

    Pieprz działa przeciwzapalnie, poprawia wchłanianie selenu oraz witamin z grupy B, zwiększa wydzielanie soków trawiennych i zwiększa absorpcję kurkuminy. Czas docenić moc czarnego pieprzu i w przypadku braku przeciwwskazań nie żałować tej przyprawy!

    3) Cynamon

    Ranking przypraw - cynamon

    Na podium uplasowała się wysuszona kora cynamonowca, która jest jedną z najstarszych przypraw na świecie. Działa przeciwbakteryjnie, przeciwgrzybicznie i antyalergicznie.

    Jest doskonałym przeciwutleniaczem, a więc zapobiega chorobom i opóźnia starzenie się organizmu. Działa rozgrzewająco co wpływa na metabolizm spoczynkowy. Odchudzające działanie cynamonu jest wielokierunkowe.

    Dodatek tej przyprawy do posiłków zmniejsza ochotę na słodycze, zwiększa poczucie sytości i wrażliwość tkanek na działanie insuliny. Składniki cynamonu obniżają stężenie glukozy, cholesterolu i trójglicerydów we krwi.

    Substancje zawarte w tej przyprawie zatrzymująproces magazynowania cukrów w wątrobie w postaci tłuszczu. Cynamon nadaje się zarówno do dań deserowych jak i do mięsnych czy rybnych. Zaledwie pół łyżeczki dziennie pozwala na wykorzystanie jego właściwości zdrowotnych!

    2) Imbir

    Na miejscu drugim znajduje się przyprawa pochodząca z odległej Melanezji, wykorzystywana zarówno do zup i dań wytrawnych jak i do deserów. Wykazuje wiele działań zdrowotnych.

    Łagodzi nudności związane z różnorodnymi przyczynami. Działa przeciwnowotworowo, obniża stężenie cholesterolu, zapobiega cukrzycy lub zmniejsza ryzyko powikłań u osób z rozwiniętą cukrzycą.

    Imbir działa przeciwbólowo i przeciwzapalnie. Imbir jest polecany w procesie odchudzania ze względu na działanie rozgrzewające i oczyszczające. Imbir zaliczany jest do pokarmów termogenicznych co oznacza, że jego spożywanie przyśpiesza spalanie tkanki tłuszczowej przez organizm. Przyprawa ta zmniejsza apetyt.

    Badania naukowe wykazują także hamowanie produkcji kortyzolu przez substancje zawarte w imbirze. Kortyzol produkowany jest w warunkach przewlekłego stresu i może zaburzać prawidłowe tempo metabolizmu.

    Dlatego właśnie imbir jest dla nas tak ważny w diecie. W dzisiejszych czasach, życie wypełnia stres co odbija się negatywnie na naszym zdrowiu. Imbir można w łatwy sposób dodać do codziennych posiłków lub herbaty. Tak niewiele wystarczy, aby zadbać kompleksowo o nasze zdrowie!

    1) Oregano

    Na pierwszym miejscu uplasowała się śródziemnomorska przyprawa wykorzystywana najczęściej do dań mięsnych i sałatek. Przyprawa ta jest bardzo ceniona w ziołolecznictwie. Zawiera substancje czynne takie jak karwakol i tymol.

    Stosowana jest często przy biegunkach, wzdęciach lub jako środek moczopędny. Potwierdzono także jego działanie przeciwgrzybiczne. Oregano jest silnym przeciwutleniaczem.

    Jest nieocenioną przyprawą dla osób wykazujących problemy z układem pokarmowym. W procesie odchudzania naturalny olej z oregano przyśpiesza tempo spalania tkanki tłuszczowej.

    Karwakol redukuję tkankę tłuszczową oraz ogranicza gromadzenie się jej pod skórą. Oregano wpływa na zmniejszenie stężenia cholesterolu frakcji LDL oraz trój glicerydów we krwi. Olejek z oregano stosowany jest również do usunięcia złogów kałowych z jelit.

    Oregano jest jedną z najbardziej uniwersalnych przypraw, którą możecie dodać według swojego uznania, bez ograniczeń do wszystkich potraw wytrawnych.

    Przykładowe przepisy

    Aby znaleźć zastosowanie wymienionych w rankingu przypraw, nie trzeba szukać daleko. Oto kilka prostych przepisów uwzględniających wykorzystanie przypraw o właściwościach zdrowotnych.

    1) Zupa krem z marchewki

    Składniki:

    1. 500g marchewki
    2. 250g ziemniaków
    3. 1 cebula
    4. 2 ząbki czosnku
    5. 1 łyżka kurkumy
    6. 1 łyżeczka imbiru
    7. 1 łyżeczka cynamonu
    8. 1/3 łyżeczki pieprzu czarnego
    9. 1/4 łyżeczki chilli
    10. 1,5 szklanki bulionu

    Marchew i ziemniaki należy obrać ze skórki i pokroić na drobne części. W dużym garnku zeszklić pokrojoną kostkę cebulę oraz czosnek. Dodać marchew i ziemniaki i podsmażyć całość.

    Po ok. 5 minutach wlać bulion i gotować przez około 15 minut. Doprawić przyprawami i zblendować na gładką masę.

    2) Kaszotto ziołowe ze szparagami i startym parmezanem

    • Pierś z kurczaka- 100g
    • Kasza jęczmienna pęczak- woreczek
    • Szparagi – 200g
    • Cebula – 150g
    • Parmezan – 40g
    • Bulion – 500ml
    • Bazylia – łyżeczka
    • Oregano- łyżeczka
    • Tymianek- łyżeczka
    • Pieprz- pół łyżeczki

    Pierś z kurczaka należy pokroić w kostkę i przyprawić solą, pieprzem, bazylią, oregano i tymiankiem a następnie przygotować na parze. Cebulę należy obrać i drobno posiekać i zeszklić na patelni.

    Dodać szklankę kaszy jęczmiennej pęczak i smażyć przez ok. 2 minuty. Następnie dolać ½ szklankę bulionu warzywnego i doprowadzić do wrzenia. Następnie dodać jeszcze szklankę bulionu i gotować, mieszając i dolewając bulion.

    Całość posolić i dodać pieprz. Dodać pokrojone szparagi. Po 2 minutach całość posypać bazylią, oregano i majerankiem. Gotową całość podawać z kurczakiem i posypać na talerzu startym parmezanem.

    Ranking przypraw – podsumowanie

    Redukcja masy ciała jest procesem złożonym, który wymaga działania kompleksowego. Przyprawy to bardzo ważne chodź często niedoceniane składniki codziennej diety.

    Najczęściej sięgamy po tradycyjną sól i zapominamy o całej gamie dostępnych na rynku przypraw. Zioła i przyprawy poprawiają walory smakowe, zapachowelub barwne posiłków a dodatkowo dostarczają substancje o właściwościach zdrowotnych i odchudzających.

    Aby nasza dieta zyskała dodatkowe wartości zdrowotne, wystarczy urozmaicić ją o kilkanaście przypraw. Wypróbujmy nowe smaki i potrawy. Nie jest to trudne a my możemy wiele na tym zyskać!

    Dla wszytskich chących zgłębić bardziej temat przypraw polecamy książkę “Przyprawy” autorstwa Ewy Szyc-Juchnowicz.

    Bibliografia:

    1. Dzienis-Strączkowska S., Szelachowska M., Karolczuk-Zarachowicz M., Cynamon – rola w leczeniu cukrzycy? Klinika Endokrynologii, Diabetologii i Chorób Wewnętrznych Akademii Medycznej w Białymstoku
    2. Kulczyński B., Gramza-Michałowska A., Znaczenie wybranych przypraw w chorobach sercowo-naczyniowych. Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej, 2016, 70
    3. Malinowska M., Bielawska K., Metabolizm i właściwości antyoksydacyjne kumaryn. Bromatologia i Chemia Toksykologiczna, 2013, 3, 393–403
    4. Sztaba D., Barwa szafranu, aromat cynamonu, smak kaparów – właściwości lecznicze biblijnych przypraw. Farmacja Polska, 2009, 65, 29–40
    5. Saravanan G , Ponmurugan P, Deepa MA , Senthilkumar B. Anti-obesity action of gingerol: effect on lipid profile, insulin, leptin, amylase and lipase in male obese rats induced by a high-fat diet. J Sci Food Agric. 2014, 94,2972-2977
    6. Przybylska S., Kurkumina- prozdrowotny składnik kurkumy, Problemy Higieny I Epidemiologii, 2015, 96, 414-420
    7. Galek M., Ortyl J., O środkach odchudzających. Nauka i technika, 2013, 6, 19-22
    8. Kulczyński B., Gramza-Michałowska A., Znaczenie żywieniowe imbiru. Bromat. Chem. Toksykol, 2016, 1, 57-63
    9. Gurbacka K., 17 ziół i przypraw wspomagających odchudzanie. Dostęp online: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/polkazksiazkami/Sekrety/17ziol_EBOOK.pdf
    10. Kudełka W., Kosowska A., Składniki przypraw i ziół przyprawowych determinujące ich funkcjonalne właściwości oraz ich rola w żywieniu człowieka I zapobieganiu chorobom. Zeszyty Naukowe nr 781 Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 2008,