• Dieta
  • Przepisy
  • Suplementy
  • Trening
  • CROSSFIT – CZY WARTO? [WYWIAD Z KRZYSZTOF BAJERA]

    Autor : aleksandraluczak
    11 lipca 2017

    Lato w pełni, a my wciąż nie mamy motywacji do ćwiczeń? W naszej głowie kłębią się myśli i wątpliwości co do tego, jaką dyscyplinę wybrać, aby efektywnie rozpocząć przygodę ze sportem? Dużą popularność zyskał w ostatnim czasie CrossFit, dlatego postanowiliśmy poprosić Eksperta oto, by rozwiał nasze wątpliwości związane z tą ofertą klubów fitness. Wybór padł na Krzysztofa BajeraTrenera Personalnego z łódzkiego klubu Fit Fabric, znajdującego się przy ul. Włókniarzy. Odpowie nam na najczęściej pojawiające się pytania dotyczące suplementów, stroju oraz tego czy CrossFit jest dla Kobiet? Zapraszamy do lektury…

    AfterFit Catering: Wiele osób nie bierze pod uwagę treningów CrossFit, ponieważ kojarzą się im z intensywnym wysiłkiem fizycznym dla osób zaawansowanych. Jakie jest zdanie Trenera Personalnego na ten temat? Czy osoba, która dotychczas prowadziła siedzący tryb życia może przyjść na zajęcia? Dla kogo jest CrossFit?

    Krzysztof Bajera – Trener Personalny: Wszystko zależy od kilku czynników:

    1. Jakie jest nasze podejście do treningu sportowego? Cierpliwość, pokora, pracowitość, nastawienie się na długi i żmudny proces czy chęć wyładowania emocji poprzez ruch, nie skupiając się na samym procesie – chęć „odreagowania” i niechęć do poświęcania dodatkowego czasu na działania dodatkowe: regenerację, korekcję wad postawy, zmianę trybu życia.
    2. Jakie są nasze oczekiwania? CrossFit nie jest treningiem sylwetkowym. CrossFit nie jest nawet treningiem stricte sportowym (w ujęciu aktywności ruchowej dla amatora). To właściwie lekcja w-f dla dorosłych, uwzględniająca różne elementy z wielu dyscyplin sportu. Jeśli szukamy sposobu na zwiększenie własnej sprawności i poznanie fantastycznych ludzi – szczerze polecam.
    3. CrossFit wiąże się (jak każdy skuteczny program treningowy) z dużym zaangażowaniem emocjonalnym i wysiłkiem podczas treningów. Nie każdy jest na to gotów – tak jak zaznaczyłem – trzeba wiedzieć jaki mamy cel i być świadomym ile on kosztuje.

    AfterfFit Catering: Dla kogo jest CrossFit?

    Krzysztof Bajera – Trener Personalny: CrossFit rozumiany, jako aktywność ruchowa dedykowany jest osobom na każdym poziomie sprawności i zaawansowania – znajdując odpowiednią grupę czy trenera jesteśmy w stanie czerpać sporą radość z tego typu treningu przez długi czas oraz nauczyć się mnóstwa nowych rzeczy, w tym wzmocnić, zmienić skład ciała i nabrać pewności siebie.

    CrossFit rozumiany jako sport jest dedykowany osobom ze świetną bazą w postaci doskonałego aparatu ruchu (gibkość, kontrola motoryczna, świadomość ciała) czy ogromnej bazy siłowej (kilkuletni staż treningu siłowego) a także wydolnościowej (sprawność sercowo-naczyniowa) oraz bardzo mocnej psychice.

    #twarzjatomi

    A post shared by Krzysztof Bajera (@bajera87) on

    AfterFit Catering: Jakie są zalety treningów CrossFit w porównaniu do innych propozycji Klubów Fitness?

    Krzysztof Bajera – Trener Personalny: CrossFit, jako system treningowy bardzo różni się od siebie w zależności od miejsca, w którym przyjdzie nam go uprawiać oraz osób, z którymi zdecydujemy się trenować. Na pewno wykorzystując pewne mechanizmy rywalizacji oraz budowy ciała dużo łatwiej wyjść nam poza strefę komfortu, co potęguje możliwe do uzyskania efekty treningu.

    AfterFit Catering: Z jaką częstotliwością powinny trenować osoby początkujące? Jak wygląda plan treningowy? Co ile powinny odbywać się treningi i jaki powinien być ich czas trwania, aby miało to sens?

    Krzysztof Bajera – Trener Personalny: Znowu pytanie zasadnicze: jaki jest cel? Jeśli mamy 2 – 3 godziny w tygodniu na aktywność ruchową, zdecydujmy się na te 2-3 godziny. Trening zawodowców to praca na pełen etat, czyli 40h tygodniowo w górę.

    AfterFit Catering: Czy takie osoby (nie trenujące zawodowo) powinny stosować wg Pana jakieś suplementy? Czy jest “pakiet startowy”, który pomoże zredukować ilość tzw. zakwasów i dyskomfort związany z bólem potreningowym?

    Krzysztof Bajera – Trener Personalny: Dobór suplementacji w ciemno jest niemożliwy. Zawsze jednak warto zastanowić się nad pakietem ograniczającym niekorzystny wpływ na nasze zdrowie coraz słabszej jakości jedzenia. Z mojego doświadczenia wynika, że suplementacja witaminą D3, kwasami omega-3 oraz często – preparatami witaminowymi (dopasowanymi indywidualnie) znacząco podnosi poziom ogólnego zdrowia i sprawności.

    AfterFit Catering: Jak długo (orientacyjnie) powinna trenować osoba początkująca, aby przejść na “poziom wyżej”? Po jakim czasie widać pierwsze efekty w wyglądzie sylwetki oraz można odczuwać poprawę wydolności?

    Krzysztof Bajera – Trener Personalny: Nie mogę udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Zwykło się mawiać, że trzeba 10 000 powtórzeń, żeby opanować jeden ruch. W CrossFit występuje co najmniej 100 – 150 podstawowych elementów i nad każdym musimy pracować równie ciężko, a jednocześnie zadbać o regenerację między sesjami.

    Alicja

    A post shared by Krzysztof Bajera (@bajera87) on

    AfterFit Catering: Jak ważna jest dieta u osób trenujących? Na jakie elementy należy zwrócić uwagę komponując jadłospis? Czy poleca Pan jakiś konkretny rodzaj diety dla osób trenujących? Paleo? Samuraj? Zone? Inna?

    Krzysztof Bajera – Trener Personalny: Wszystko zależy od celu. Sam wybrałem dietę indywidualnie zbilansowaną, ale z uwagi na dobór zawartych w niej produktów najbliżej mi do diety Samuraja.

    AfterFit Catering: Czy są produkty spożywcze, które należy obowiązkowo włączyć w dietę, jeśli nie ma się rozpisanego planu żywieniowego przez specjalistę?

    Krzysztof Bajera – Trener Personalny: Jak najmniej przetworzone i wysokiej jakości: mięso, jaja, warzywa, orzechy.

    AfterFit Catering: Wiele osób uważa, że treningi wiążą się nieodzownie z przyjmowaniem odżywki białkowej. Jak wygląda zagadnienie kwestii białka w diecie osoby regularnie trenującej w odniesieniu do osób zaczynających przygodę z CrossFitem?

    Krzysztof Bajera – Trener Personalny: Jak w każdym treningu siłowym – ilość białka, jakie potrzebujemy, żeby uzyskać pożądany cel może być trudna do osiągnięcia w konwencjonalnym odżywianiu, zatem warto się zastanowić nad jego uzupełnieniem o suplementy.

    AfterFit Catering: Jeśli ktoś chciałby już zakupić preparat białkowy, to jaki? Na co zwracać uwagę? Jak takie suplementy przyjmować?

    Krzysztof Bajera – Trener Personalny: Ilu trenerów i dietetyków – tyle opinii. Wybrałbym produkty od producentów, którzy przykładają wysoką atencję do JAKOŚCI substratów.

    AfterFit Catering: Na siłowni widzi się osoby z bidonami, w których są różnego rodzaju smoothie, odżywki, witaminy i inne suplementy. Czy osoba początkująca powinna zaopatrzyć się w takie gadżety i przede wszystkim ich “zawartość”? Co w takich bidonach powinno się znajdować?

    Krzysztof Bajera – Trener Personalny: Osoba początkująca (pierwsze 3 lata) powinna przede wszystkim wziąć się za trening. Na siłowniach widzę bardzo mało trenujących, a za to mnóstwo osób spędzających w “pewien sposób” czas.

    AfterFit Catering: Ile płynów należy wypijać podczas treningu CrossFit? Czy produkty dla sportowców, które w składzie poza wodą mają także elektrolity i często węglowodany mają sens u osób początkujących?

    Krzysztof Bajera – Trener Personalny: Jak przy każdej aktywności fizycznej – ogólna rekomendacja to dodatkowe 0,5 l, co każde 30 minut treningu.

    Zobacz: PRAWIDŁOWE NAWODNIENIE SPORTOWCA OKIEM DIETETYKA

    Dietetyk AfterFit Catering: Jak wygląda kwestia stroju podczas treningów? Jak należy ubrać się na zajęcia? Czy trzeba posiadać specjalne obuwie? Jeśli tak, to jakie? Na co zwracać uwagę? Czy są jakieś gadżety, w które warto zainwestować wiążąc swoją najbliższą przyszłość z regularnymi treningami?

    Krzysztof Bajera – Trener Personalny: Samo ubranie ma być zwyczajnie wygodne i nie krępować ruchu. Temat obuwia jest najbardziej istotny: do treningu siłowego zdecydowanie najlepsze będzie obuwie na twardej podeszwie. Biegowe, fitnessowe i klapki odpadają na wejściu.

    AfterFit Catering: Biorąc pod uwagę Pana doświadczenie. Kto częściej przychodzi na zajęcia CrossFit? Kobiety czy mężczyźni? Czy tak intensywny trening nie odbiera Kobietom ich uroku i delikatności? Czy sylwetka nie rozbuduje się za mocno? Czy CrossFit jest dla Kobiet?

    Krzysztof Bajera – Trener Personalny: CrossFit, jako aktywność ruchowa jest absolutnie dla każdego. CrossFit jako sport wymaga przerzucania ogromnego tonażu na każdej sesji treningowej i premiuje osoby o mezomorficznym typie budowy ciała. Efektem tego jest wysoce atletyczna sylwetka. Nakład czasu i pracy potrzebny na jej uzyskanie jest jednak dla zwykłego pracownika korporacji nie do osiągnięcia.

    Zobacz: Wizerunek Kobiety: Fitness vs. CrossFit

    Afterfit Catering: Jakie są przeciwwskazania do podjęcia treningów CrossFit? Kto nie powinien brać ich w ogóle pod uwagę?

    Krzysztof Bajera – Trener Personalny: Jak w przypadku każdego sportu: konsultacja z kardiologiem i fizjoterapeutą może nam na wejściu ułatwić podjęcie decyzji.

    Afterfit Catering: Czy ma Pan jakieś rady dla wszystkich, którzy się jeszcze wahają oraz tych, którzy podjęli decyzje i chcą trenować CrossFit?

    Krzysztof Bajera – Trener Personalny: Dla tych, którzy się wahają: ludzie tutaj są fantastyczni – warto ich poznać! Dla tych którzy trenują: podstawy, podstawy, podstawy – “master the basics”.

    A post shared by Krzysztof Bajera (@bajera87) on

    Afterfit Catering: Serdecznie dziękujemy za wyczerpujące i wartościowe wypowiedzi, które na pewno nie jednej osobie pomogą podjąć decyzję, a także wyprostują wiele błędnych informacji, które wciąż krążą po salach treningowych.

    KRZYSZTOF BAJERA – Absolwent Uniwersytetu Łódzkiego na kierunku Kultura fizyczna i zdrowotna współczesnego człowieka, którą zakończył z tytułem naukowym – magister oraz  Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie (studia podyplomowe). Trener personalny, dietetyk oraz szkoleniowiec. Jeden z pierwszych Polaków, którzy dołączyli do grona trenerów CrossFit (uprawnienia Level 2). Uczestniczył w takich szkoleniach jak: Mobility, Endurance, Rowing, Competitors Course, Gymnastic. W 2016 roku dołączył do grona trenerów StrongFirst Lifting (Vicenza, Włochy), zdając wszystkie niezbędne egzaminy. Zdobywał doświadczenie w Brukseli, Norymberdze, Frankfurcie i Berlinie. Pracował z takimi osobami jak: Kelly Starrett, Steve Maxwell, Jami Tikkanen, Chris Spealler czy Patrick Menart.