• Dieta
  • Przepisy
  • Suplementy
  • Trening
  • SUPLEMENTY DLA AKTYWNYCH – WPROWADZENIE

    Autor : aleksandraluczak
    8 listopada 2016

    Intensywny trening jest nieodzownie połączony ze zbilansowaną dietą. Niestety w wielu przypadkach nie jest w stanie pokryć ona zwiększonego zapotrzebowania na mikro- i makroskładniki. Pomocne stają się suplementy dla osób aktywnych. Wszelkie odżywki, a także preparaty witaminowe mają za zadanie uzupełnić wzmożone straty, przyspieszyć regenerację powysiłkową, a także wspomóc procesy spalania tkanki tłuszczowej i budowania masy mięśniowej. Dodatkowo stosowanie preparatów według zaleceń ma pozwolić na zwiększenie wytrzymałości podczas treningów.

    suplementy catering Łódź

    SUPLEMENTY DLA AKTYWNYCH – SPALACZE TŁUSZCZU ORAZ ODŻYWKI BUDUJĄCE MASĘ MIĘŚNIOWĄ

    Regularny i intensywny wysiłek fizyczny wymaga w wielu przypadkach suplementacji odpowiednimi preparatami. Należy jednak podkreślić, że bez zbilansowanej diety nie ma to większego sensu. Jednym z przykładów spalaczy tłuszczu jest synefryna. Związek przypominający działanie kofeiny. Zmniejsza łaknienie, przyspiesza metabolizm i zwiększa wytrzymałość. Nie powoduje skutków ubocznych, jeżeli stosowana jest zgodnie z zaleceniami specjalistów.

    Skoro wspomnieliśmy o kofeinie, to śmiało możemy zaliczyć ją do tej grupy suplementów dla sportowców. Należy jednak zaznaczyć, że nie należy spożywać związku bez umiaru. Zbyt duża dawka wywołuje zaburzenie akcji serca, problemy z ciśnieniem czy drżenie rąk.

    Bardzo często w skład spalaczy oraz odżywek budujących masę mięśniową wchodzi także chrom. Skutecznie pobudza metabolizm, w konsekwencji zwiększając zużycie energii. Rzadko jednak mówi się o możliwych interakcjach pierwiastka z lekami czy związkami pochodzącymi z pokarmów. Nie często zaznacza się także efekty toksyczne chromu jak: ból głowy, nudności czy rozdrażnienie. W opinii dietetyków samodzielna suplementacja chromu (częsta podczas diet odchudzających) jest zbędna. Związek ten bez problemu dostarczymy wraz z pożywieniem. W jadłospisie należy uwzględnić pełne ziarno, wszystkie rodzaje kaszy, owoce morza czy niedocenione szparagi.

    suplementy catering Łódź

    SUPLEMENTY – ODŻYWKI ZWIĘKSZAJĄCE WYTRZYMAŁOŚĆ

    Pierwsze, co przychodzi na myśl, to kreatyna. Aminokwas, skutecznie zwiększający wytrzymałość oraz przyspieszający przyrost masy mięśniowej. Zaleca się przyjmowanie preparatów tuż po intensywnym treningu, popijając je dużą ilością wody.

    Tutaj, należy zaznaczyć, że nadmierne spożycie nie zwiększy masy mięśniowej ponad tę zapisaną w możliwościach fizjologicznych organizmu. Co więcej, zbyt duże ilości mogą powodować biegunki, bóle brzucha, skurcze mięśni, a także wzrost masy tłuszczowej! Kreatyna nie jest wskazana dla osób poniżej 18 roku życia.

    I na koniec białko oraz glutamina. Substancje spotykane w większości odżywek. Zwiększają wytrzymałość oraz stanowią budulec dla masy mięśniowej. Tego typu związki zaleca się przyjmować przed intensywnym wysiłkiem.

    suplementy catering Łódź

    SUPLEMENTY – BOOSTERY HORMONÓW

    Każda aktywność fizyczna angażuje układ hormonalny. Ich poziom maleje i wzrasta w zależności od funkcji w organizmie oraz intensywności treningów. Chcąc jednak osiągnąć wymarzony poziom tkanki mięśniowej w organizmie należy skupić się na hormonach anabolicznych, ograniczając jednocześnie działanie hormonów katabolicznych. Jedynie równowaga pomiędzy tymi związkami pozwala osiągnąć zamierzony cel.

    Najbardziej popularnym hormonem anabolicznym jest testosteron. Jego odpowiedni poziom w organizmie gwarantuje wzrost tkanki mięśniowej. Tak, testosteron kolokwialnie mówiąc dodaje mięśni! Innymi przykładami z tej grupy są boostery hormonu wzrostu (GH) jak arginina, glutamina czy BCAA. Wokół tej grupy jest wiele kontrowersji i niejasności. Specjaliści mają wątpliwości czy oby na pewno wymienione przykłady indukują wzrost GH. Nie omieszkamy zagłębić się w owe zagadnienie w innych artykułach.

    Interesującym związkiem jest również NO (tlenek azotu). Uważa się, że substancja ta spowalnia procesy syntezy białek w organizmie, przyspiesza regenerację mięśni czy zmniejsza ryzyko powstania białkomoczu. NO, to dość ciekawa substancja, która na pewno zostanie omówiona. Kontrowersje wokół suplementów zawierających tlenek azotu bez wątpienia należy zebrać w całość i omówić. Tutaj pojawia się naprawdę wiele intrygujących kwestii!

    Równie interesujące i ważne są hormony kataboliczne jak np. inhibitory kortyzolu nasilające rozpad białek, inhibitory miostatyny stanowiące przeszkodę dla rozwoju mięśni czy inhibitory parathormonu oraz cytokin. Należy również podkreślić rolę boosterów ATP, które utrzymywane na niskim poziomie są przyczyną pożądanych mikrouszkodzeń mięśni.

    Temat obszerny, warty omówienia. Na pewno systematycznie będzie opracowywany. Suplementacja sportowców, to nie jeden, a setki artykułów zawierających naprawdę przydatne informacje. Tutaj należy jednak zachować dystans. W Internecie roi się od fałszywych wiadomości, które mogą przyczynić się do odwrotnych reakcji w organizmie, aniżeli zamierzone. Dlatego też, robiąc przegląd dostępnych źródeł, będziemy stopniowo obalać mity i podkreślać fakty.

    Aleksandra Łuczak – dietetyk sportowy