• Dieta
  • Przepisy
  • Suplementy
  • Trening
  • ABC SUPLEMENTÓW BIAŁKOWYCH – BIAŁKO KAZEINOWE

    Autor : waldekpieniak
    10 sierpnia 2016

    Białko kazeinowe to główne białko mleczne, bowiem kazeina stanowi aż w 80% białka zawartego w mleku. Pozostałe 20% tworzy serwatka. Odżywka kazeinowa powstaje podobnie jak serwatkowa, w procesie ultra- i mikrofiltracji, który oczyszcza ją ze zbędnego tłuszczu i węglowodanów, następnie poddawana jest sproszkowaniu. Cechą charakterystyczną białek kazeinowych jest ich kiepska rozpuszczalność w niskim pH, a zatem również w kwasie żołądkowym i co za tym idzie, powolne trawienie. Również właściwości koagulacyjne tego białka sprawiają, że aminokwasy stopniowo i bardzo powoli, bo nawet do 8 h, uwalniają się do krwioobiegu. Białko kazeinowe ma podobne właściwości do białka serwatkowego – a zatem zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy egzogenne (w tym BCAA), co wspomaga regenerację potreningową i ma działanie antykataboliczne. Ponadto zawiera duże ilości wapnia.
    Podobnie jak w przypadku białek serwatkowych w smakowych propozycjach produktu znajdziemy barwinki, aromaty oraz substancje słodzące.

    BIAŁKO KAZEINOWE – ZALETY STOSOWANIA

    Na pewno jest to powolne wchłanianie, co sprawia, że kazeina stanowi najlepsze rozwiązanie, kiedy zależy nam na długotrwałym działaniu antykatabolicznym. Poza tym analogicznie do wszystkich odżywek łatwe i szybkie przygotowanie oraz walory smakowe. Dodatkową zaletą może być również najwyższa ze wszystkich odżywek białkowych zawartość glutaminy. Pomimo tego, że glutamina zaliczana jest do suplementów grupy C, a zatem do środków o nieudowodnionym naukowo działaniu, wiele trenujących zauważa pozytywne efekty jej suplementacji. Efekty te obserwowane są w zakresie lepszej wytrzymałości organizmu, szybszych zdolności regeneracyjnych czy zmniejszenia apetytu na słodycze i alkohol.

    Zobacz: 8 produktów pozwalających zmaksymalizować efekty treningu

    BIAŁKO SERWATKOWE – RODZAJE

    • Kazeina micelarna – czyste białko kazeiny, występujące w formie miceli kazeinowych, powszechnie używana odżywka kazeinowa.
    • Hydrolizat kazeiny – kazeina micelarna poddana procesowi hydrolizy, a zatem skróceniu łańcuchów peptydowych, co poprawia (przyspiesza) przyswajalność preparatu i sprawia, że staje się odpowiednia również jako posiłek przed i potreningowy. W porównaniu do białka serwatkowego jednak znacznie droższy.

    KIEDY, JAK I JAKĄ ODŻYWKĘ BIAŁKOWĄ STOSOWAĆ?

    • Po treningu – hydrolizat kazeiny lub kazeina miceralna jako dodatek do białka serwatkowego. Stosuj najlepiej w proporcji 2 części proszku serwatkowego do 1 części proszku kazeinowego, przedłuży działania antykataboliczne odżywki.
    • Przed snem – kazeina miceralna aby zapobiec procesom katabolicznym w nocy, kiedy przez kilka godzin nie są dostarczane żadne pokarmy.

    Porcję suplementu dodaj do wybranego płynu (ok.200 – 250 ml), wymieszaj w shakerze. Koktajl będzie gęstszy niż koktajl serwatkowy z uwagi na swoją budowę chemiczną i prawdopodobnie będzie lekko ziarnisty.

    ODŻYWKI BIAŁKOWE – PUŁAPKI

    • Nie stosuj samej kazeiny micelarnej jako posiłek okołotreningowy – za wolno się wchłania i nie dostarczy niezbędnych aminokwasów na czas.
    • Niewskazana dla osób z nietolerancją na kazeinę
    • Nie nadaje się do dodawania do potraw na ciepło i pieczenia – zbija się grudki.

    Weronika Stangierska
    Trener Personalny, Dietetyk